KMT raportointitiheys nopeutuu: lukijamäärät ja kokonaistavoittavuus kerran kuussa
MediaAuditFinland ja TNS Gallup nopeuttavat Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) lehtien lukijamäärien ja kokonaistavoittavuuden (lehden painetun ja digitaalisen version lukijamäärät) raportointia merkittävästi. Syyskuusta 2014 alkaen halukkaiden KMT-lehtien luvut päivitetään kuukausittain ja ne julkaistaan osoitteessa www.mediaauditfinland.fi
Kuukausittaiset lukijamäärät ja kokonaistavoittavuusluvut muodostuvat lehden kolmen edellisen kuukauden haastatteluista. Luvut tuotetaan suoraan KMT-aineistosta täysin samoilla periaatteilla ja säännöillä kuin viralliset kaksi kertaa vuodessa julkaistavat lukijamäärät.
Kustantajat voivat käyttää kuukausittaisia lukuja mediamarkkinoinnissaan ja myyntityössään sekä omien markkinointitoimenpiteidensä seuraamiseen.
Tiheämpi raportoinnin tarve on ilmeisin päivittäin ilmestyvillä sanomalehdillä ja hanke saikin alkunsa Kärkimedialle tehdystä pilotista. Pilotin perusteella kaikki 34 Kärkimedia- lehteä alkavat julkistaa kuukausittaiset lukunsa ja yhteensä 12 muuta lehteä harkitsee mukaan lähtemistä.
”Kärkimedia pitää erittäin tärkeänä sitä, että alan yhteinen valuuttatutkimus kehittyy. Tarve ajantasaiselle luotettavalle tutkimustiedolle kasvaa koko ajan. Kärkimedia haluaa olla mukana ensimmäisten joukossa julkaisemassa kuukausittain lukijamääriä ja palvelemassa näin asiakkaita muuttuvassa mediakentässä”, sanoo Kärkimedian toimitusjohtaja Kimmo Laaksonen.
KMT-tutkimus perustuu vuosittain 24 000 suomalaisen haastatteluun ja mahdollistaa näin Suomen suurimpana ja luotettavimpana mediatutkimuksena myös nykyistä tiheämmän raportoinnin. Kuukausittaiset luvut lasketaan kolmen edellisen kuukauden perusteella ja näin ollen pohjautuvat 6000 tasaisesti väestössä tehtävään puhelinhaastatteluun.
Tutkimusjohtaja Ville Rekula TNS Gallupista kommentoi: ”Nopeasti muuttuvassa mediakentässä Suomi tulee olemaan ensimmäinen maa maailmassa, joka alkaa julkaisemaan kuukausittain sekä painetun lehden lukijamääriä että painetun ja digitaalisen version kokonaistavoittavuutta. Kuluttajan mediakäyttö muuttuu, joten myös tutkimustiedon päivityssyklin on pysyttävä muutoksessa mukana. Raportointi toteutetaan vain viikon viiveellä ja tämäkin on painetun median tutkimuksessa maailmanennätys.”