SpotOn – Yhteismitallinen mainonnanmittaus televisio- ja videomainonnalle
SpotOn-mainonnanmittaus on standardoitu ja yhteismitallinen mittaustapa TV-, streaming- ja online-videomainonnalle. Se mittaa tarkasti sekä televisiossa että verkossa – kuten suoratoistopalveluissa ja verkkosivustoilla – esitettävät TV- ja instream-videomainoskampanjat.
Luotettavat tulokset ja läpinäkyvä ratkaisu
SpotOn-mittaus tuottaa mallintamisen keinon mainosten yhteismitalliset tunnusluvut: kontaktimäärät, nettotavoittavuuden sekä toistotiedot huomioiden katselun eri päätelaitteilla.
SpotOn-mittaus muodostuu kolmesta eri tietolähteestä:
- Finnpanelin tv-mittaripaneeli tuottaa tv-kanavien mainoskatkojen minuuttiyleisöt (spottidata). Panelistien laajakaistamittari mittaa videokatselua ja tunnistaa panelistien online-katselua eri laitteilla. Mittauksen avulla saadaan mm. streaming-palveluiden yhdessä katselu tv-ruudulta, sekä mainonnan tavoittavuus eri kohderyhmissä.
- Mediayhtiöiden Ad server -data, joka kertoo kuinka paljon, milloin ja mille laitteille sekä kohderyhmille mainosimpressioita on jaettu. Data sisältää sukupuoli- ja ikätiedot, perustuen rekisteröitymistietoihin tai demografiamallinnukseen.
- Mainoksien Spotgate-tunnisteet kulkevat mukana sekä tv-mittaritutkimuksen spottidatassa että Ad server -datassa, ja niiden avulla mittauksessa tunnistetaan eri mainokset.
SpotOn-mittauksen tuottaa dataBreeders ja se on validoitu kolmannen osapuolen toimesta (PureXMedia).
SpotOn on läpinäkyvä toimialaratkaisu, jossa kontakteilla on tarkat laatuvaatimukset. Instream-videomainonnan (streaming ja onlinevideo) impressiot ovat 100 % loppuun katseltuja, käyttäjän käynnistämää katselua, ja videon player on näkyvissä ruudulla kokonaan kontaktin ajan. Nämä kriteerit takaavat korkealaatuiset kontaktit ja parhaan mahdollisen yhteismitallisuuden.
Kattava raportointityökalu ammattilaisille
Tilaajayhtiöillä ja mediatoimistoilla on käytössään SpotOn -raportointityökalu. Se tarjoaa kattavan näkymän mainonnan tunnuslukuihin:
- Päiväkohtaiset ja kumulatiiviset tunnusluvut
- Kohderyhmädata iän ja sukupuolen mukaan
- Kontaktit eroteltuna medioittain TV, streaming ja onlinevideo
- Ison ja pienen ruudun kontaktit eriteltynä
- Yhtiöittäin eroteltuna
Data päivittyy päivittäin, ja mainonnan tiedot ovat saatavilla jo seuraavana päivänä.
Kuka voi osallistua?
Mittauksessa ovat mukana tilaajayhtiöt MTV Oy (TV- ja streaming-mainonta), Sanoma Media Finland Oy (TV-, streaming- ja online-videomainonta) sekä Warner Bros. Discovery (TV-mainonta).
SpotOn on avoin kaikille Suomessa (Ahvenanmaa pois lukien) toimiville kaupallisille televisioyhtiöille, onlinevideosisältöjen jakelijoille ja julkaisijoille sekä instream-videomainontaa tarjoaville yrityksille, jotka täyttävät määritelmät ja liittymiskriteerit. Tietoa liittymisestä, teknisistä vaatimuksista ja tarvittavista investoinneista antaa projektipäällikkö Riina Aho.
Hallinto ja ohjausryhmä
SpotOn-mittauksen omistaa ja tuottaa Media Metrics Finland Oy (MMF). Mittauksen hallinnosta vastaa erillinen ohjausryhmä, johon kuuluvat tilaajayhtiöiden ja muiden datan tuottajien sekä mediatilan ostajien ja mainostajan edustajat. Ryhmän vetäjänä toimii projektipäällikkö. Ohjausryhmä valvoo mittauksen laatua, kehittää sen sisältöä ja varmistaa läpinäkyvyyden kaikille osapuolille yhdessä MMF:n kanssa.
Ohjausryhmän jäsenet:
- Aleksi Auvinen, Dentsu
- Auli Uusi-Uitto, Warner Bros. Discovery
- Saku Sahramies, MTV Oy
- Taina Mecklin, MTV Oy
- Tina Åström, Sanoma Media Finland Oy
- Riina Aho, projektipäällikkö
Lisätietoja ja yhteydenotot:
Riina Aho, projektipäällikkö
0400 621 134
riina.aho@screenforce.fi