FIAM, eli Finnish Internet Audience Measurement, on online-yleisöjen virallinen mittaus Suomessa.
FIAM tuottaa monipuolista tietoa sivustojen ja niiden alaosioiden, myyntipakettien tai mainosverkostojen yleisöistä sekä eri päätelaitteiden osalta että kokonaisuutena. Keskeinen mittari on viikkotavoittavuus, mutta mittauksesta raportoitavia tunnuslukuja on useita. Näitä voidaan analysoida eri kohderyhmissä tai niistä voidaan ajaa profiilitietoja.
FIAM:in tuottaa Media Metrics Finland Oy (MMF) yhteistyössä mittauksen tilaajien kanssa. MMF:n tavoite on edistää luotettavan ja yhteismitallisen datan käyttöä online-yleisöistä Suomessa. MMF:n toteuttajakumppanina mittauksessa toimii tanskalainen AudienceProject (AP).
Julkaisuvalmiiden FIAM-medioiden luvut julkaistaan FIAM-sivuston Tulokset -osiossa. Raportointi tapahtuu viikoittain siten, että edellisen viikon luvut julkaistaan aina seuraavan viikon torstaina.
Muut luvut (esim. päivätavoittavuus, julkaisijatason luvut, sekä kyky analysoida dataa vapaasti ml. API lukujen koneellista lukua varten) ovat saataviila Kits Explorer -käyttöliittymässä, joka on kaikkien FIAM-asiakkaiden käytössä osana kokonaisuutta.
Enemmän tietoa FIAMista löytyy FIAMin omalta tuotesivustolta, johon pääset tästä linkistä