Aikakauslehtien ja sanomalehtien kokonaisyleisö pysyy vakaana
Digitaalinen lukeminen on vahvistunut vuosi vuodelta Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) tuloksissa. Näin ollen lehtien kokonaisyleisö on pysynyt vakaana, painetun lehden lukemisen laskusta huolimatta. Tuoreimmissa KMT 2025 tutkimustulosten mukaan 71 % prosenttia vastaajista kertoo lukevansa lehtien digisisältöä enimmäkseen puhelimella, alle 35-vuotiaista näin tekee peräti 88 %. Yli puolet vastaajista (51 %) käy lukemassa sanomalehtien verkkosivuja tai sovelluksia useita kertoja päivässä, aktiivisimpia ovat 35-55 -vuotiaat, joista yli 60 % lukee niitä useita kertoja päivässä. Ja kun lehden sivuilla vieraillaan, lähes kolme neljästä (73 %) lukee yleensä monta artikkelia kerrallaan. Näköislehti on korvannut painetun sanomalehden lukemista reilulla kolmanneksella (38 % vastaajista), yli 55-vuotiailla ilmiö korostuu. Verkon merkitys lukemiselle korostuu myös muussa digikäyttäytymisessä, yli puolet (51 %) päätyy lehtien verkkosivuille sosiaalisen median tai muiden linkkien kautta, näin etenkin alle 45-vuotiaat naiset, joista kaksi kolmesta tekee näin.
KMT 2025 tutkimuksen raportoinnissa lehden kokonaistavoittavuus on keskeisin tunnusluku, jota vertaillaan edellisiin tutkimuskausiin. Kokonaistavoittavuus kertoo nettona niiden lukijoiden määrän, jotka lukevat lehtensä digitaalisena tai painettuna tai kummallakin alustalla.
Sanomalehtien viikoittainen kokonaistavoittavuus on 93 prosenttia, digitaalisen sisällön lukemien on osa arkea 63 prosentilla ja painetun lehden avaa lähes päivittäin 34 prosenttia suomalaisista. Maksullista painettua tai digitaalista sanomalehteä tilataan 56 prosenttiin talouksista, se tarkoittaa 2,4 miljoonaa suomalaista.
Noin 3,6 miljoonaa suomalaista lukee aikakauslehtiä painettuna tai digitaalisen vähintään kuukausittain. Aikakauslehdillä digitaalinen lehti on jo lähes saanut painetun lehden kiinni kuukausittaisessa lukemisessa, digitaalista lehteä lukee kuukausittain 2,7 miljoonaa lukijaa. Maksettu ja tilattu kotimainen aikakauslehti tulee 44 prosenttiin talouksista eli lähes kahdelle miljoonalle suomalaiselle.

